THE GAIA HYPOTHESIS

A love letter to earth

SPEELT IN SEIZOEN 2021-2022


Performer Lindertje Mans neemt je mee in een meeslepend gedachte-experiment. Samen met componist Roald van Oosten creëert ze een intense muzikale performance, waarin je wordt uitgedaagd om vanuit het perspectief van een diepzeevis, een menselijke cel en een ruimtesonde, op een nieuwe manier naar onze toekomst te kijken.

 

Mans en Van Oosten scheppen een atmosfeer waarin biologie en filosofie samenkomen in een theatraal concert vol duistere synthpop en spoken-word. Een reis door alle lagen van het universum. Een zoektocht naar intimiteit en een nieuwe verhouding van de mens met de wereld.

 

Belangrijke inspiratiebron is De Gaia Hypothese, geformuleerd door wetenschapper James Lovelock in 1969. Hij beschreef alle levende materie op aarde als één organisme, dat ervoor zal zorgen dat leven op aarde in stand wordt gehouden.

 

Lindertje: “Ik weet niet of de Gaia Hypothese klopt, maar het zien van alles op aarde als één verbonden geheel lijkt me een optie die we moeten onderzoeken. We moeten deze mystiek toelaten om openingen te ontdekken, om hoop en nieuwe perspectieven te vinden in de ecologische eindtijd waarin we leven. En wie zegt dat het niet zo is? Er is zoveel dat we niet weten: de zeediepten vormen de grootste leefomgeving op aarde, maar we weten meer van het universum dan van onze eigen oceanen”.

 

Firma MES is een Haags theatercollectief bestaande uit Daan van Dijsseldonk, Roos Eijmers, Lindertje Mans en Thomas Schoots. Zij creëren, spelen en regisseren eigen theatervoorstellingen die laten zien hoe wij als mens beïnvloed worden door de grote thema’s in de samenleving.

 

In ‘De Gaia Hypothese’ zetten Lindertje Mans en Roald van Oosten hun succesvolle samenwerking uit TECH: ‘The Life And Death Of A Sex Robot’ voort. Scenografie en eindregie zijn in handen van Thomas Schoots.

"Lindertje Mans maakte met componist Roald van Oosten een zinderende eenmansrobotopera. In mechanisch klinkende, maar toch zwoele liedjes (denk: Lana del Rey) zingt Mans als seksrobot Robin over intimiteit, eenzaamheid en moderne vervreemding. (...) Haar performance is eng en fascinerend tegelijk, net als de toekomst van artificiële intelligentie."

Tekst, Zang & Performance: Lindertje Mans

Compositie en Muziek: Roald van Oosten

Scenografie en Eindregie: Thomas Schoots

Duur: 50 minuten

Taal: Engels en Nederlands, volledig Engelstalige versie mogelijk

Financiele conditie: Garantie € 1.250,- Partage 80-20 Excl. AR en BTWThomas Schoots

Theater

|   23 april tot en met 5 juni  2022

|    Kleine zaal

         

de pers

**** Volkskrant

De muziek uit TECH ‘The Life And Death Of A Sex Robot’ werd door Vincent Kouters (Volkskrant) verkozen tot “Beste compositie/ soundscape/ nieuwe muziek voor theater” van 2019.

 

 

over de makers

Lindertje Mans studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en muziektheater aan het Conservatorium in Den Haag. Ze is kernlid en mede -oprichter van Firma MES. In 2015 speelde ze de vrouwelijke hoofdrol in de musical Soldaat van Oranje.

 

Roald van Oosten is muzikant en componist. Zijn werk reikt van pop tot duistere soundscapes. In 2019 maakte hij bij het National Theatre in Londen de muziek voor het het stuk When We Have Sufficiently Tortured Each Other, in regie van Katie Mitchell, met oa Cate Blanchett.