WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR

SEIZOEN 2023 - 2024


We are (not) Tupac Shakur is een voorstelling waarin muziektheatercollectief DIEHELEDING zich afvraagt aan welke helden uit de geschiedenis je jezelf kunt optrekken. In een moordend raptempo analyseert DIEHELEDING de grote heldenverhalen uit de geschiedenis, om te eindigen bij the biggest story of them all: het grillige levensverhaal van de Afro-Amerikaanse rapper Tupac Shakur. Daarbij bevraagt DIEHELEDING haar eigen liefde voor hiphop en stelt daarbij maatschappelijke vragen als: Wat is de lijn tussen cultural ap- propriation, het je toe eigenen van een andere cultuur en cultural affirmation, het in de kracht zetten en respecteren van een andere cultuur? Kunnen we ons door Shakurs activistische muziek laten inspireren, maar zijn vrouwonvriendelijkheid negeren? Of kunnen we ons alleen identificeren met de helden die in alles op ons lijken?

 

Naast het leven van Tupac, is het iconische boek ‘De held met de duizend gezichten’, van Joseph Cambel belangrijke inspiratiebron. Hij beschrijft de iconische heldenverhalen uit de geschiedenis, en probeert zo een universeel verhaal te vertellen over de manier waarop we door de eeuwen heen onze helden hebben geportretteerd.

 

Voor de pitch van deze voorstelling won DIEHELEDING-als aanjager van diversiteit en inclusiviteit in het theater en de samenleving - de DNA-NEXT AWARD.

DIEHELEDING maakt energiek muziektheater met altijd één been in de (theater)geschiedenis en één been in de hedendaagse (muziek)cultuur. In ons werk proberen we een nieuwe theatervorm uit te vinden, waarbij we ons telkens opnieuw afvragen wat er gebeurt als de kunstvormen theater en hiphop gecombineerd worden.

- DIEHELEDING

Concept: Steven Ivo, Merel Pauw, Jip Vuik

Regie: Jip Vuik Acteurs: Steven Ivo, Merel Pauw, e.a.

Compositie en muziek: DIEHELEDING

Theater   

|   maart t/m mei 2024

|   Vlakke vloer

             

de pers

“In hun swingende jeugdtheatervoorstelling rappen de spelers het verhaal van de Lügenbaron met vlijmscherpe teksten aan elkaar. (...) Als het publiek aan het verpletterende slot moet kiezen of liegen nou wel of niet goed is, moet je zelfs als volwassene het antwoord schuldig blijven.”

- NRC

 

“Het knappe slot toont bovendien die eeuwig tragische paradox van de mens: de neiging om geweld met geweld te bestrijden. Die verwarrende spanning tilt Fox Populi uit boven de vrolijk swingende show die het óók is.’’

- Volkskrant