KRAVE

SEIZOEN 2021-2022


‘Krave’ is een verbastering van to crave, hunkeren, en rave. De coproductie van SHIFFT en DOX duikt in die honger naar elkaar, de hunkering om te ontsnappen aan een individualistische maatschappij. Met aan het roer de live samplende DJ. ‘Krave’ gaat over de werking van de rave, hoe de DJ de massa fysiek manipuleert en choreografeert met zijn muziek, maar ook verwachtingen en emoties stuurt.

 

In ‘Krave’ breekt van Luijk met de ongeschreven wetten van de rave. Naast (acid)house, techno, en

dance maken Hip hop en fusion-stijlen een opmars in de clubcultuur. Hij trekt deze stijlvermenging door in

zijn choreografie, waarin dansers van SHIFFT uitwisselen met dansers van het Utrechtse DOX, waar veelal jonge autodidact dansers met een Hip hop achtergrond werken.

 

“Welbeschouwd is een rave kuddegedoe. Ik ga het publiek andere manieren van bewegen voorstellen en

introduceer het groepspartnerwerk in de rave. Samen met de cast zoek ik naar manieren waarop we fysiek naar elkaar verlangen. De muziek is mijn bron, de verbinding tussen dansers met verschillende dans achtergronden wordt het vertrekpunt. ‘Krave’ wordt een rave met een twist, een zoektocht naar ontsnapping uit het alledaagse in een knallende maar tijdelijke ervaring.”

“Mijn kracht ligt in het vormgeven van contact. In dansante solo’s en partnerwerk verhouden dansers

zich nadrukkelijk tot hun omgeving. Deze omgeving zal de komende producties sterk multimediaal zijn.”

`Jasper van Luijk

Concept en choreografie: Jasper van Luijk

Dans: Terencio Douw, Liel Fibak, Lo Walther Boer, Pauline Briguet e.a.

Muziek: Abdelhadi Baaddi - The Kulture of Hype & Hope

Coproductie: SHIFFT | JASPER VAN LUIJK | DOX

 Dans  |   April tot en met mei 2022   |    Kleine- en middenzaal

de pers

“Van Luijk is een beeldhouwer, die in eerdere stukken al bewees hoe simpele lichte ingrepen de relatie tussen ruimte en lichaam optillen en betekenis geven.”

– Theaterkrant

 

“Met geprojecteerde woorden en composities van Schubert trekt hij ons naar een verleden vol verstilling en verlangen.”

– Volkskrant