THE GAIA HYPOTHESIS

(REPRISE)

SPEELT IN SEIZOEN 2023 - 2024


De Gaia-hypothese (1969) stelt onze aarde voor als een zelfregulerend systeem, waar al het leven een onlosmakelijk onder- deel van is. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen we andere delen ervan dan vragen hoe het verder moet met ons?

 

Belangrijke inspiratiebron is De Gaia Hypothese, geformuleerd door wetenschapper James Lovelock. Hij beschreef alle levende materie op aarde als één organisme, dat ervoor zal zorgen dat leven op aarde in stand wordt gehouden. De hypothese werd in de jaren ‘70 met scepsis ontvangen maar ligt nu ten grondslag aan de moderne klimaatwetenschap.

 

“Gaia is voor mij ook een manier om mijn eenzaamheid als single vrouw van in de dertig te onderzoeken: wat heb ik ècht nodig om mij verbonden te voelen?”

 

Lindertje Mans neemt je in deze solo mee in dit gedachte-experiment. Ze transformeert tot een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel: drie personages die in meeslepende synthpop songs en in fantastische kostuums hun visie op de mensheid geven. Een zoektocht naar een nieuwe verbinding tussen de mens en zijn omgeving.

 

Firma MES maakte deze performance begin 2022 en de hypothese is sindsdien alleen maar actueler geworden. De voorstelling is Engelstalig en muzikaal, geschikt voor zowel een Nederlands- als Internationaal publiek.

"Het zien van alles op aarde als één verbonden geheel lijkt me een optie die we moeten onderzoeken. Misschien geeft het perspectief in de ecologische eindtijd waarin we leven."

Lindertje Mans

Concept, tekst en performance: Lindertje Mans

Compositie en muziek: Lindertje Mans en Roald van Oosten

Regie en scenografie: Thomas Schoots

Theater, Muziektheater

|   november t/m december 2023

|    Vlakke vloer

         

de pers

“Een prikkelende posthumanistische popopera (...) Een zinnenprikkelende ervaring die het midden houdt tussen 14 een conceptalbum en een ASMR-sessie (...) een sensuele muzikale trip.”

- NRC

 

“Actrice en theatermaker Lindertje Mans (1986) heeft een eigen subgenre in het theater uitgevonden: de eenmanselectro-opera.”

- Volkskrant