Naast de collectieve producties met Firma Mes maakt Lindertje Mans ook muzikaal solo-werk waarin ze zich richt op het belichamen van niet-menselijke wezens. Deze solo’s (zoals TECH en The Gaia Hypothesis) speelden in de Nederlandse theaters, en op festivals als Lowlands, O Festival en Tête-à-Tête Opera Festival in Londen.
Chicks in Dialogue verschijnt onder het nieuwe label X Firma Mes, waarbinnen werk past dat de ontwikkeling van de maker ondersteunt en dat nieuwe wegen verkent voor het collectief. 60% van alle vogels op aarde is kip: tijd om in gesprek te gaan! Voor deze performance start Lindertje een dialoog met een dier dat haar altijd omringde op het platteland waar ze opgroeide: de kip. Achter deze vaak bespotte vogel gaat een enorm rijke en intelligente wereld schuil. Ze vraagt zich af: wat hebben wij als vrouwelijke wezens gemeen, als we beiden ‘chick’ genoemd worden? Na vele uren tussen de kippen in haar geboortedorp en research in de wetenschap deelt ze haar inzichten met het publiek in het theater.
Na een interactief workshop-deel verglijdt deze performance in een meeslepende kakel-opera waarin Lindertje langzaam transformeert tot kip. Zo leren we samen hoe we in kippentaal zeggen: “ik heb een ei gelegd”. Dit alles op betoverende composities gemaakt met componiste Stephanie Pan, die kippengeluid, electronische ritmes en ontroerende synthesizers combineren.
Verwacht tools voor een gesprek van mens tot kip, humor, en een meeslepend verhaal over vrouwelijkheid, het ei en een pleidooi voor radicale empathie. Een omelet eten zal nooit meer hetzelfde zijn!
"Een interactieve cursus kippentaal die uitmondt in een kakel-opera." |
Concept, tekst, spel: Lindertje Mans Regie: Thomas Schoots Compositie: Stephanie Pan en Lindertje Mans Dramaturgie: Emke Idema Nederlandse en Engelstalige versie beschikbaar |
Performance, muziektheater, interactief |
| Seizoen 2026-2027 |
| Vlakke vloer, festivals |